Skip to main content

Kek Coklat Moist Versi Bakar


Kek Coklat Moist Versi Bakar

2cawan tepung gandum
1cawan minyak masak
1cawan susu pekat
1 cawan air panas
1 cawan serbuk koko
1/2 cawan gula
1sdk ovalet
1sdk esen vanila
1sdk soda bicarbonate
1sdk baking powder
2biji telur




CARA2NYA*:*
Mix/Blendkan telur ovalet esen vanila bersama gula hingga kembang masukan pula susu mix lagi masukan pula minyak mix sebati..


     

Ayakkan tepung bersama serbuk koko baking powder soda bicarbonate baru dicampurkan dengan bahan mix tadi bersama air panas sedikit2 hingga habis kacau bagi rata dan sebati masukan dalam loyang/acuan yang disapu minyak dulu bakar dengan suhu 160' selama 1 jam atau hingga kek masak. Bergantung pada oven masing-masing (oven panaskan dulu)



TOPING COKLAT*:*

1/2 cawan serbuk koko
1/2 cawan susu pekat
2sdm minyak masak
sedikit susu cair/air


Kacau semua bahan diatas api kecil hingga likat dan berkilat tuangkan keatas kek tadi perlahan2 dan hiaskan ikut kreativiti masing-masing.

Kredit : Hajjah Ana Samad #mahn

Comments

Popular posts from this blog

How to the most amazing choclate cake?

How to the most amazing choclate cake?

Kek Marnilla

Resepi ini adalah cadangan untuk 3 orang. Resepi asal bagi menyediakan kek ini menggunakan 45g gula. Kandungan gula telah dikurangkan kepada 25g gula. Bagi kelihatan menarik, kek bolehlah dihiasi dengan buah-buahan kering seperti kismis. Bahan-bahannya :- * 120g Tepung Gandum * 45g Marjerin * 25g Gula halus * 1 biji telur * 2 - 3 sudu teh Susu segar * 1 sudu teh Serbuk penaik * 1/2 sudu teh Esen vanila Caranya :- 1. Campurkan marjerin dan tepung gandum sehingga sebati. 2. Tambahkan gula halus dan kacau rata. 3. Masukkan telur dan esen vanila. 4. Campurkan susu segar untuk menjadi adunan pekat. 5. Tuangkan adunan ke dalam acuan. 6. Bakar kek selama 20 minit pada suhu 170℃. 7. Sejukkan di atas rak kek dan hidangkan. Selamat mencuba...